ATAK

Tizi Ouzou Stadyumu

Proje Yılı: 2016 – 2017
İşveren: S.P.A MAPA Construction et Commerce – ETRHB Haddad
Mimari Tasarım: DUNE Architecture
Statik Tasarım ve Çelik Uygulamaları: Proengel – ATAK Mühendislik
Çelik Çatı İmalat ve Montaj: ATAK Mühendislik
Proje Yöneticileri: Halit Levent Akbaş (Yük. İnş. Müh.), İssa Omar (Yük. İnş. Müh.), Gülce Akbaş (Yük. İnş. Müh.), Tuğçe Akbaş (Dr. Yük. İnş. Müh.)
Çelik Çatı Ağırlığı: 5.450 ton (kaplama ve kedi yolları dahil 6.250 ton)
Çatı Alanı: 56.000 m²
Kaplama: 16 mm ve 32 mm UV dayanımlı polikarbonat
Kapasite: 50.000 seyirci

Statik Tasarım ve Mühendislik Yaklaşımımız

Stadyumun ana taşıyıcı çelik çatısında kablo askılı 3 boyutlu makas sistemi kullanılmıştır. Üst başlıklar çift boru, alt başlıklar ise tek boru kesitli olarak tasarlanmıştır ve her bir makas 60 metre açıklık geçmektedir.

Yapısal analizler SAP2000 yazılımı kullanılarak gerçekleştirilmiş, Eurocode 3 normlarına uygun olarak modellenmiştir. Rüzgar yükleri, özel olarak yürütülen rüzgar tüneli testlerinden elde edilen verilerle belirlenmiştir. Ana taşıyıcı sistemde S355 kalite çelik, bağlantılarda ise 1.9 sınıf geomet kaplı cıvatalar tercih edilmiştir.

İlk tasarımda yer alan tüm kaynaklı bağlantılar, yerden 40 metre yükseklikte gerçekleştirilmesi gereken montaj süreçlerinin zorluğu nedeniyle tarafımızca yeniden değerlendirilmiş, tüm bağlantılar sahada uygulanabilirliği yüksek civatalı sistemlere dönüştürülmüştür. Montaj hızı, vinç kapasitesi ve saha koşulları göz önünde bulundurularak optimum tasarımlar yapılmıştır.

Konteynerle sevkiyat için parça boyutları revize edilmiş, buna bağlı olarak tüm yeni bağlantı detayları tarafımızca geliştirilmiştir. Ana taşıyıcı sistem elemanları yeniden boyutlandırılmış, ikincil çelik yapılar (kedi yolları ve kaplama taşıyıcıları) ise tedarik süresi ve malzeme bulunabilirliği doğrultusunda tasarlanmıştır.

Kaplama sistemi dış yüzeyde dairesel forma sahip olup iç kısımda ana taşıyıcı sistemle 45° açıyla birleşmektedir. Kaplama bağlantı detayları, ana çelik montaj sonrası gerçekleştirilecek uygulamaları hızlandıracak şekilde optimize edilmiştir. Kaplamada yeşil ve beyaz renklerde, 980 mm ve 1200 mm genişlikte, 16 mm ve 32 mm kalınlıkta UV dayanımlı polikarbonat levhalar kullanılmıştır. Yerleşim planı alüminyum profillerin en verimli şekilde kullanımına göre şekillendirilmiştir.

Tüm yapısal tasarım revizyonları sonrası, her blok için Tekla Structures yazılımıyla detaylı imalat modellemeleri gerçekleştirilmiş ve shop drawing’ler imalat departmanımızla koordineli şekilde hazırlanmıştır.


İmalat Süreci

Ana tasarımda öngörülen haddelenmiş çelik boru profiller, tedarik sürecini kısaltmak adına spiral kaynaklı borular olarak yeniden tasarlanmıştır. Kaynaklı bağlantılara izin verilmeyen bu projede, tüm boru ve kutu kesitler talep edilen kalite, boy ve çaplarda özel olarak temin edilmiştir. CNC delik delme makineleriyle tüm delikler yüksek hassasiyetle işlenmiştir.

Farklı çaplardaki makas ve dikme elemanlarının sahada montajını kolaylaştırmak adına, çok sayıda yüzey plakalı ve civatalı bağlantı çözümü geliştirilmiştir. Bu yönüyle proje, imalat teknikleri açısından ileri seviye hassasiyet ve uzmanlık gerektiren bir çalışmadır.

Tüm kaynaklar, bağlantı hesaplarına uygun şekilde tam penetrasyon, kısmi penetrasyon veya köşe kaynağı olarak uygulanmış; ultrasonik, manyetik ve penetran testleri kalite şartnamesine göre eksiksiz gerçekleştirilmiştir.

Montaj sırasına göre önceden hazırlanan makas elemanları, seçilen eksenlerde atölyede birleştirilerek sevk edilmiştir. Üç kat boya ile korunan sistemde, sürtünmeli bağlantı yüzeyleri özel maskeleme ve özel boya ile işlenmiştir.


Montaj Yaklaşımımız

Montaj sürecinin sağlıklı ilerleyebilmesi adına, her blok için sahada ayrı stok alanları oluşturulmuştur. 3D makasların yere ön montajı için özel kitler tasarlanmış, geçici destek gerektirmeksizin makaslar paletli ve lastik tekerlekli vinçler ile yerlerine yerleştirilmiştir.

35 metre uzunluğundaki kablolar tek seferde ve özel aparatlarla monte edilmiş, montaj esnasında kot ve sarkmalar ölçülerek civata gergileri ile son ayarlar yapılmıştır. Betonarme destek ankrajları projeye uygun şekilde post-gergili olarak gerçekleştirilmiştir.

ATAK Mühendislik olarak, sahadaki montaj sürecine destek sağlamak amacıyla, adeta 7/24 çalışan bir mühendislik destek hattı gibi sürekli ve etkin iletişim halinde olduk. Tüm ihtiyaçlara zamanında ve doğru şekilde yanıt vererek montajın kesintisiz ilerlemesini sağladık.

Temmuz 2017 itibarıyla 5 blok tamamlanmış olup, kalan 7 bloğun montajıyla birlikte yıl sonuna kadar çelik çatı montajının tamamlanması planlanmaktadır.